تجهیزات دندانپزشکی

تجهیزات دندانپزشکی

تجهیزات دندانپزشکی

تجهیزات دندانپزشکی

تجهیزات دندانپزشکی و تاثیر مستقیم انها در عملکرد دندانپزشک


تجهیزات دندانپزشکی و تاثیر مستقیم انها در عملکرد دندانپزشک

 در این مقاله قصد داریم د ررابطه با اهمیت بهداشت تجهیزات دندانپزشکی  صحبت کنیم و این مساله بسیار مهم را مورد بررسی قرار دهیم. در مطب یک دندانپزشک تقریبا اغلب تجهیزات در معرض انتقال مکروب و یروس هستند و این خطر ابتلای بیماران و دندانپزشک را به این بیماری ها بالا می برد. از این جهت تمامی تجهیزات باید استریل شوند و این امر حفظ بهداشت را در مطب های دندانپزشکی پر اهمیت تر می کند. در این رابطه تجهیزات استریل بسیار کارامد وارد این عرصه شده اند که تجهیزات را به طور صد درصد استریل می کنند.

از این رو دندانپزشک بعد از هر مراجعه کننده تجهیزات مورد استفاده خود را استریل می کند و اغلب انها برای استریل شدن در داخل اتوکلاو دندانپزشکی قرار می گیرند. و بقیه تجهیزات با موارد ضدعفونی کننده تمییز می شوند و یک سری دیگر یکبار مصرف هستند و بعد از هربار استفاده دور انداخته می شوند. تجهیزاتی که در اتوکلاو قرار داده می شوند به طور صد درصد استریل می شوند و الودگی های انها از بین می رود.

در این اوضاع به وجود امده از ویروس کرونا استریل محیط اتاق علاوه بر تجهیزات دندانپزشکی  هم به میان می اید. دندانپزشکان باید با دقت بیشتری بیماران خود را ویزیت کنند تعداد انها نباید زیاد باشدتا دندانزشک فرصت استریل کردن همه انها را پیدا کند و دستیار دندانپزشک باید محیط اتاق راهم با مواد ضدعفونی کننده استریل کند تا خطر ابتلا به طور صد درصد از بین برود.

نکته مهم دیگر در رابطه با نوع عملکرد تجهیزات است که باید دائما مورد بررسی قرار بگیرد. اتوکلاو دندانپزشکی دستگاهی است که گزارش روزانه ماهانه و سالیانه از عملکردش ارائه می دهد و دندانپزشک و یا دستیارش باید به طور کامل این گزارش ها را مطالعه کنند تا مطمئن شوند که مشکلی در عملکرد دستگاه وجود ندارد. این دستگاه باید سالیانه توسط تکنسین متخصص مورد بررسی قرار بگبرد و اگر مشکل فنی وجود داشته باشد انرا برطرف نمایند.

کیفیت تجهیزات دندانپزشکی  از اهمیت بالایی برخوردار است. از این رو برندی که خریداری می شود باید از بهترین های موجود در بازار تجهیزات باشد. در واقع کیفیت عملکرد دستگاه بر روی کیفیت کار دندانپزشک تاثیر مستقیم می گذارد. از اینرو دندانپزشکان همیشه سعی د رخرید بهترین تجهیزات موجود در بازار را دارند کسب این اگاهی هم توسط سایت های متخصص دراین زمینه بسیار راحت تر شده است و تنها با یک تماس می توان اطلاعات وسیعی در این زمینه به دست اورد.

تجهیزات در زمینه استریل به دو دسته تقسیم می شوند تجهیزاتی که در اتوکلاو قابل استریل کردن هستند و تجهیزاتی که با مواد ضدعفونی کننده باید استریل شوند. در این دو دسته تجهیزاتی که در اتوکلاو قرار داده می شوند بعد از استریل باید توجه کرد که اگر نیاز به روغن کاری دارند حتما روغن کاری شوند و تجهیزاتی که با مواد ضدعفونی کننده استریل می شوند باید با دقت بالا این کار بر رویشان انجام شودو باید این نکته را در نظر گرفت که تجهیزاتی که قابل اتوکلاو کردن هستند به هیچ عنوان نباید توسط مواردضدعفونی کننده استریل شوند زیرا اینکار موجب اسیب زدن به انها می شوندو سطوح انها را به طور کامل ضدعفونی نمی کند.

تجهیزات دندانپزشکی  ابزارهای بسیار حساسی هستند که در زمان خرید و نگهداری از انها باید دقت داشته باشیم. این ابزارها باید در زمان کارایی بهترین عملکرد را داشته باشند تا کار درمان به خوبی جلو برود. در واقع بخش مهمی از تبهر یک دندانپزشک به تجهیزاتی که مورد استفاده قرار می دهد بر می گردد. نگهداری درست از تجهیزات هم عملکرد انها را بالا می برد. انجام سوریس های دوره ای کمک شایانی در این کار می کند.